Salgs- og leveringsbetingelser

1 Generelt

Disse salgsbetingelsene gjelder for salg av varer på havmos.no til forbrukere. Disse godkjenner man når man oppretter konto eller ved kjøp uten konto.

Selger er: Havmos (Havmos AS)

Kjøper er: Personen som er oppgitt som kjøper i bestillingen, og blir i det følgende benevnt som du, deg (og tilsvarende benyttes betegnelser som din eller ditt).

Havmos AS eier nettsiden www.havmos.no og drifter denne netthandelsplattformen.

I nettbutikken www.havmos.no kan du kjøpe varer og tjenester direkte av Havmos. For å utføre kjøp på www.havmos.no må du akseptere vilkårene i denne avtalen, og følge disse i sin helhet.

Salgsbetingelsene vil sammen med din bestilling og bestillingsbekreftelse, utgjøre et samlet avtalegrunnlag for kjøpet.

Er du under 18 år, kan du kun handle, såfremt du har eget bankkort (debetkort) som kan brukes til det. Du kan ikke benytte deg av betaling via faktura.

Vi leverer kun til Fastlands-Norge.

Alle varer som selges på www.havmos.no er inkludert mva. Alle varer levert av www.havmos.no kan brukes i Norge.

Forbrukerkjøp er bl.a. regulert av forbrukerkjøpsloven, angrerettloven, markedsføringsloven, personopplysningsloven, e-handelsloven og kredittkjøpsloven. Du finner disse lovene på https://lovdata.no/.

Dersom du kontakter Havmos via e-post, lagres din e-post henvendelse og kontaktinformasjon hos oss. Kontakter du Havmos via telefon lagres ditt telefonnummer hos oss. Denne informasjonen er nødvendig for å kunne gjennomføre din henvendelse og for å kunne kontakte deg hvis det skulle være behov for oppfølging.

2 Bestillings- og avtaleprosess

Din bestilling er bindende når bestillingen er registrert hos oss. Vi er samtidig bundet av din bestilling hvis denne ikke avviker fra det som er tilbudt av oss i vår nettbutikk, vår markedsføring eller på annen måte. Du har likevel rett til å gå fra kjøpet i henhold til lov om angrerett, se nærmere avtalens pkt. 6.

Havmos er bundet av den prisen som er opplyst til deg ved utsjekk fra kassen, se også punkt 3 nedenfor. Ved avvik på vårt lager eller hvis en vare er utsolgt kan din bestilling, eller deler av den bli kansellert. Ved en slik situasjon vil du få beskjed om dette, eventuelt sammen med informasjon om hva vi kan tilby i stedet.

Havmos vil sende en ordrebekreftelse når bestillingen er foretatt. Selger må gi deg beskjed, hvis noe er utsolgt. Dine kvitteringer fra Selger vil bli levert til deg ved at de blir lastet opp som ordreoversikt når handelen er utført, samtidig som du vil få den tilsendt på oppgitt epost ved bestilling av varen.

3 Priser

Alle priser er inkludert merverdiavgift. Totalkostnaden for kjøpet vil fremkomme før fullføring av en bestilling og inkludere alle utgifter forbundet med kjøpet som utgifter til porto, frakt, emballasje m.m.

Prisene er i stadig forandring. Vi tar forbehold om prisendringer frem til gjennomføringen av hvert enkelt kjøp, som følge av endrede priser fra våre leverandører eller valutaendringer.

Vi tar også forbehold om at skrive- eller trykkfeil av vesentlig størrelse i nettbutikken, markedsføring eller lignende kan føre til at selger ensidig kan slette, avvise eller tilbakekalle ordre. Slike feil må imidlertid korrigeres i løpet av rimelig tid etter at feilen er oppdaget.

Eventuelle prisendringer som skjer etter bestillingstidspunkt, får ikke tilbakevirkende kraft.

4 Betaling

Kjøpesummen kan etter ditt eget valg ved utsjekk gjøres opp via kortbetaling, faktura eller delbetaling. Du velger den betalingsmåten som passer best for deg.

Du kan benytte deg av både VISA og MasterCard i vår nettbutikk. Velger du å betale med kort, vil du bli belastet umiddelbart på kjøpstidspunktet. Alle kort transaksjoner sendes kryptert, og du kan derfor trygt betale uten å være redd for at din kortinformasjon kan komme på avveie. Ordrens pålydende reserveres på kortet ved bestilling. Når varene sendes fra vårt lager trekkes pengene fra konto. Dersom vi allikevel ikke har varen på lager fjernes reservasjonen på kortet ditt.

Vi tilbyr også betaling med faktura i samarbeid med Klarna. Du behøver ikke oppgi dine kortopplysninger og du betaler alltid etter at du har mottatt varene. Fakturaen sendes til din e-post adresse når varene går ut av vårt lager. Fakturaen må betales innen 30 dager fra ordredato. Det påløper ingen ekstra kostnader om du betaler innen 30 dager. Ved forsinket betaling vil det påløpe en påminnelsesavgift og forsinkelsesrente. Dersom betaling fortsatt uteblir, vil fakturaen blir sendt til inkasso og ytterligere omkostninger vil påløpe.

For å betale med fakture må du være 18 år, samt registrert i folkeregisteret. Det gjøres en kredittvurdering i forbindelse med kjøpet. Har du ikke handlet med Klarna faktura tidligere, kan Klarna foreta en kredittvurdering av deg. Gjenpartsbrev av kredittvurderingen sendes elektronisk eller per post til deg.

Ved betaling med faktura må du oppgi ditt personnummer. Personnummeret blir ikke lagret i våre systemer. Det brukes bla for å hente inn din folkeregistrerte adresse. Varene kan ikke sendes til noen annen adresse enn adressen som er registrert i folkeregisteret. Dette for å hindre svindel. Er adressen feil ta kontakt med Klarnas kundeservice.

Ønsker du å dele opp betalingen er også dette mulig ved å opprette en “Klarna konto”. Er det første gang du gjør et kjøp med «Klarna konto» må du godkjenne vilkårene for delbetaling. Dette gjøres ved at du får tilsendt en kontoavtale som du fyller ut, signerer og sender tilbake til Klarna.

Uavhentede og ikke-betalte pakker vil bli belastet et returgebyr pluss fraktkostnadene for varene tur/retur, for å dekke Selgers kostnader. Ved manglende betaling vil kravet, etter forutgående varsel, bli sendt til inkasso.

5 Levering

Alle generelle leveringstider som er oppgitt på www.havmos.no må anses som veiledende. Når leveringstid er oppgitt i antall dager, menes hverdager. Havmos forbeholder seg retten til å endre oppgitt generell leveringstid uten nærmere varsel.

Dersom leveringen av produktene blir forsinket, vil Havmos gi deg informasjon så fort vi har kunnskap om det, sammen med informasjon om og eventuelt når levering kan skje, eller om produktet(ene) er utsolgt.

Dersom leveringen blir vesentlig forsinket har du rett til å heve kjøpet. Ved heving av kjøp grunnet forsinket levering, vil vi tilbakebetale kjøpesummen innen 14 dager. Tilbakebetalingen av kjøpesummen skjer ved samme betalingsmiddel som du benyttet ved bestilling.

Levering av produktene skjer på den måte, på det sted og på eller innen det tidspunkt som er avtalt. Havmos har ansvar for produktene inntil de overtas av deg, det vil si når du har fått produktene i din besittelse.

Når du mottar varene bør du undersøke om emballasjen er hel og eventuelt melde fra til transportør (DHL, Posten eller andre) om skade på emballasjen. Transportør har ansvar dersom varene har blitt skadd under transporten.

Etter at du har mottatt produktene bør du så snart du har anledning til det, undersøke om leveransen er i samsvar med sendingsbekreftelsen. Undersøk om produktene har en skade som kan ha kommet under transporten, eller om produktene ellers har feil eller mangler. Hvis det under transport har oppstått skade på sendingen, eller det du har mottatt ikke stemmer overens med det du har bestilt, kontakt Selger så raskt som mulig. Ta vare på emballasje og produkt til saken er ferdig behandlet og du har fått tilbakemelding fra Selger. 

6 Angrerett

Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir Havmos melding om dette (angrefrist). Merk at angreretten gjelder kun for forbruker og ikke bedriftskunder.

For å benytte deg av angreretten, må du sende oss en melding om at du ønsker å angre kjøpet. Meldingen kan sendes per e-post, brev eller ved å fylle ut følgende angrerettskjema. I meldingen må du oppgi ordrenummeret og hvilke varer du ønsker å returnere. Ta kontakt og informer om at du ønsker å benytte angreretten.

Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten i sendingsbekreftelsen eller ved levering av produktene, utløper angrefristen 12 måneder etter utløpet av den opprinnelige angrefristen. Dersom du mottar angrerettskjema innen disse 12 månedene, utløper angrefristen 14 dager etter den dagen du mottok angrerettskjemaet.

For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være tilbakelevert til Selger av produktet i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Dersom du bruker eller undersøker varen(e) på en måte som går utover hva som er nødvendig for å fastslå varens art, egenskaper og funksjon og dette medfører at varen reduseres i verdi, kan Selger trekke fra et beløp tilsvarende verdireduksjonen i kjøpesummen som skal tilbakebetales.

Alle produkter skal leveres tilbake til Havmos innen rimelig tid ved bruk av angreretten. Du har risikoen for transporten av varen tilbake til Havmos, og vi anbefaler derfor at det benyttes forsendelse med sporing og forsikring. Porto for retur-forsendelsen dekkes ikke av Havmos.

Hvis du hever hele kjøpet, vil du få tilbakebetalt varenes verdi ved kjøpstidspunktet, innen 14 dager etter at vi har mottatt og behandlet din retur. Har du betalt med kort vil beløpet tilbakeføres direkte til det samme kortet du benyttet ved kjøp. Produktet sendes tilbake til Havmos i originalemballasjen, sammen med utfylt angrerettskjema. Returen skal gjøres til Havmos i samsvar med gjeldende vilkår. 

Hvis du skal returnere hele- eller deler av din ordre og har valgt faktura som betalingsmåte, kan du selv utsette forfallsdato kostnadsfritt på Klarna. Om det ikke blir gjort, kan det påløpe purregebyr før din retur er mottatt og behandlet. Purregebyrer påløper kunden. Klarna kan kontaktes på telefon 21 01 89 91

Vi oppdaterer fakturaen så snart vi har behandlet din retur. Har du allerede betalt fakturaen din, vil Klarna ta kontakt med deg for å få ditt kontonummer slik at de får sørget for tilbakebetaling.

Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet.

7 Forsinkelse av leveransen

Dersom Havmos ikke leverer varen, eller leverer den for sent i henhold til avtalen, og dette ikke skyldes deg eller forhold på din side, kan du i henhold til reglene i forbrukerkjøpsloven kapittel 5 etter omstendighetene holde kjøpesummen tilbake, kreve oppfyllelse, heve avtalen eller kreve erstatning fra Havmos.

Ved forsinkelse må krav rettes til Havmos innen rimelig tid.

8 Reklamasjon og garanti

Hvis det oppdages en feil eller mangel, må du innen rimelig tid etter at du oppdaget, eller burde oppdaget den, gi Havmos melding om at du vil påberope deg mangelen (reklamasjon). Fristen for å reklamere er allikevel ikke kortere enn to måneder fra det tidspunkt da du oppdaget mangelen. Reklamasjon bør skje skriftlig til: post@havmos.no for at du skal ha dokumentasjon.

Reklamasjon må uansett senest skje innen to år etter at du overtok varen. For forbruker gjelder at dersom varen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er den seneste fristen for å reklamere fem år. Hvis du ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende.

Dersom det foreligger en mangel ved varen og dette ikke skyldes deg eller forhold du har ansvar for, og du har reklamert i tide, kan du kreve retting eller omlevering, prisavslag, heving og/eller erstatning for tap i henhold til forbrukerkjøpsloven. Krav om heving forutsetter at mangelen er ikke uvesentlig. Gjennomføring av eventuell heving skjer ved at du returnerer varen til Selger og Selger refunderer kjøpesummen på samme måte som betalingen ble gjennomført. 

Dersom det ikke foreligger en mangel, kan Selger bare kreve betaling for undersøkelser som har vært nødvendige for å avgjøre om det foreligger en mangel, og betaling for reparasjon av varen, dersom vi har gjort deg uttrykkelig oppmerksom på at du selv må dekke slike kostnader, Forbrukerkjøpsloven § 30.

Hvis du på eget initiativ iverksetter tiltak for å utbedre mangelen ut over det som måtte være avtalt med Selgeren, risikerer du at Selgeren ikke dekker disse utgiftene. Selgeren forbeholder seg retten til å avvise en reklamasjon om det viser seg at varen ikke har noen mangel etter gjeldende forbrukerlovgivning.

Våre produkter har 2 års fabrikkgaranti i tillegg til reklamasjonsretten etter loven.

Dersom du ber oss slette din kundekonto, slettes også all kjøpshistorikk. Det er viktig at du tar vare på kvitteringer for dine kjøp i forbindelse med eventuell fremtidig reklamasjon. Uten kvittering kan ikke garanti/reklamasjon benyttes.

9 Betaling med kort

Vi forplikter oss i utgangspunktet ikke til å oppbevare kortnummer utover det som er nødvendig for å sikre effektiv håndtering av eventuelle problemer med belastning, oppheving av reservasjon og kreditering.

10 Personopplysninger

Når du handler hos www.havmos.no, har Havmos rett til å behandle dine personopplysninger i den utstrekning det er nødvendig for å oppfylle salgsavtalen. Dette omfatter opplysninger som ditt navn, epostadresse, telefonnummer, betalingsopplysninger, postadresse og eventuell annen leveringsadresse, samt eventuelt andre relevante opplysninger du oppgir til oss.  

For mer informasjon om vår behandling av dine personopplysninger, vennligst les våre retningslinjer for personvern og vår personvernerklæring, som er linket til nederst på våre sider.  

For å kunne tilby deg å bruke Klarnas betalingsmetoder, er vi nødt til å dele visse opplysninger om deg med Klarna. Dette skjer bare dersom du velger Klarna som betalingsmetode. Klarna bruker opplysningene til å bedømme om du kvalifiserer til å bruke betalingsmetodene deres. Opplysningene som brukes er navn, adresse, e-postadresse, telefonnummer, betalingshistorikk samt bestillingsinformasjon slik som betalingsmetode, frakttype, bestillingsdetaljer og lignende.

Bruken av slike opplysninger reguleres i samsvar med gjeldende personvernlovgivning.

11 Kundens plikter

Den som er registrert som kunde hos www.havmos.no, er ansvarlig for betaling av de ytelser Havmos leverer i henhold til nærværende vilkår. Ansvaret omfatter også andres bruk av kundens tilgang, herunder uvedkommendes bruk, så fremt det ikke kan påvises at uvedkommendes bruk er muliggjort gjennom uaktsomhet fra Havmos sin side. Du som kunde er også ansvarlig for å sikre at opplysninger som er oppgitt på din konto er korrekte. Disse opplysningene kan administreres på «min konto». Endringer i navn må gjøres ved å kontakte vårt kundesenter.

12 Ekstraordinære forhold

Selger er kun ansvarlig for verditap for varen, dersom det er påvist feil eller mangler. Dette gjelder likevel ikke hvis vi godtgjør at mangelen skyldes forhold utenfor vår kontroll, og som vi ikke med rimelighet kunne forvente å unngå eller overvinne følgene av.

Havmos er ikke ansvarlig for indirekte tap som følge av mangler med mindre tapet er voldt ved grov uaktsomhet eller forsett fra Selgers side.

Ved forbrukerkjøp kan ikke vilkårene være dårligere enn vilkårene i loven, jfr. Lov om forbrukerkjøp av 2002-06-21 nr. 34.

13 Endring i vilkårene

Vi forbeholder oss retten til å endre nærværende vilkår, herunder som følge av endringer i lovgivningen.

14 Force majeure

Er vi forhindret fra å levere eller foreta pliktig omlevering, eller blir en slik leveringsplikt urimelig tyngende som følge av arbeidskonflikt eller enhver annen omstendighet når partene ikke kan råde over den, så som ved brann, krig, mobilisering eller uforutsette militære innkallelser av tilsvarende omfang, rekvisisjon, beslag, valuta- restriksjoner, opprør og oppløp, knapphet på transportmidler, alminnelig vareknapphet, innskrenkning i tilførselen av drivstoff, samt mangler ved eller forsinkelser av leveranser fra underleverandører eller produsenter som følge av slike omstendigheter som omhandles i dette punkt, er Havmos fritatt for alt annet ansvar enn i reklamasjonstilfeller og kreditere den til den mangelfulle vares tilhørende kjøpesum.

Copyright

Alt innhold på disse nettsidene er Havmos AS sin eiendom, og er beskyttet etter bl.a. opphavsretts-, markedsførings- og varemerkelovgivningen. Dette innebærer at varemerker, firmanavn, produktnavn, informasjon om produkter, herunder bl.a. omtale av produktene og vekt, bilder/grafikk, design og layout og annet innhold på disse nettsidene under enhver omstendighet ikke kan lastes ned, kopieres eller benyttes på annen måte uten at dette er eksplisitt tillatt etter ufravikelig lovgivning eller etter forhåndssamtykke fra Havmos AS.